Facebook en externe app-ontwikkelaars zijn al vanaf het begin verwikkeld in
een complexe belangenstrijd. De ontwikkelaars zijn belangrijk voor Facebook,
omdat zij nieuwe leden aantrekken en de interesse van gebruikers vasthouden.

Aan de andere kant is Facebook een uitstekend platform om apps en diensten van
externe ontwikkelaars aan de man te brengen.

Beleid van Facebook

Facebook’s directeur voor ontwikkelaars-producten, Doug Purdy, wilde niet
ingaan op de klachten over de blokkade van een aantal apps op de
netwerksite. Het beleid van Facebook heeft een aantal uitgangspunten,
variërend van het indammen van spam tot het beperken van apps die niet
genoeg toevoegen aan het netwerk.

Volgens Purdy zijn de meeste van de tien miljoen apps en websites die
samenwerken met Facebook tevreden, zo meldde The Wall Street Journal
maandag.

Vintage Camera en Voxer

Voorbeelden van geblokkeerde apps op Facebook in de afgelopen maanden zijn
Vintage Camera, een concurrent van Facebook’s eigen app Instagram, en Voxer,
een berichten-app die concurreert met Facebook Messenger.

De reden voor Facebook om Vintage Camera te blokkeren was dat er te veel
klachten van gebruikers binnenkwamen. De app verloor onmiddelijk bijna een
half miljoen geregistreerde gerbuikers. Het hoger beroep van ontwikkelaar
Antoine Morcos, waarin hij aantoont dat er gemiddeld minder dan drie
klachten per 1000 gedeelde foto’s binnenkwamen, was tevergeefs.

Berichten-app Voxer, waarmee ook spraakberichten kunnen worden verstuurd, werd
door Facebook geblokkeerd omdat het volgens Facebook de regels overtrad met
betrekking tot ‘concurrerende sociale netwerken’. Tom Katis, algemeen
directeur van Voxer, merkte op dat Facebook een maand later het bijna
identieke ‘voice notes’ aan zijn eigen berichtendienst had toegevoegd.

Anti-spam maatregelen

Volgens Facebook komt een deel van de spanning door het opvoeren van
maatregelen tegen spam. Het riep hiervoor een intern systeem in het leven,
genaamd ‘Stripe’. Dit programma houdt alle posts in de gaten die door apps
worden gepubliceerd. Als gebruikers te veel klagen over bepaalde apps, dan
worden deze apps uit de lucht gehaald. Sinds vorig jaar is de hoeveelheid
klachten over spam met 90 procent gedaald.

Uitgevers en adverteerders klaagden vervolgens over het achterhouden van hun
content op de website. Volgens Facebook zijn deze botsende belangen
onvermijdelijk. Het bedrijf kan nu eenmaal niet alle berichten van alle apps
plaatsen en alle spam tegelijkertijd tegenhouden.

Toch lijken de klachten van de ontwikkelaars een kern van waarheid te
bevatten. In een e-mail in januari van een Facebook-topman aan een aantal
ontwikkelaars werd toegegeven dat het ecosysteem aan het veranderen was en
dat Facebook ontwikkelaars aanstuurde om te betalen voor bereik op het
sociale netwerk.

Status quo

De frustratie bij de ontwikkelaars zit hem in het feit dat de regels van
Facebook veranderen en multi-interpretabel zijn. Hierdoor trekt Facebook
meestal aan het langste eind. Indien een app populair wordt kan Facebook het
aantal advertenties bij de app opvoeren. Dit kan dan weer ten koste gaan van
de populariteit van de app.

Toch zal Facebook op zijn tellen moeten passen. Door ontwikkelaars van zich te
vervreemden, bestaat de kans dat er apps worden ontwikkeld die minder
compatibel zijn met de website. Als deze trend zich doorzet, zal er minder
content op Facebook verschijnen. Uiteindelijk zullen gebruikers daardoor
minder actief zijn, en dat heeft weer gevolgen voor de effectiviteit van
advertenties op het sociale netwerk.

Lees ook op Z24.nl:

Facebook koopt reclameonderdeel van Microsoft

Sociale media in Nederland: Facebook is de koning

Hoe Zuckerberg het miljard van Yahoo voor Facebook
weigerde

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl